Zoek
Filters

Diabetes - Cholesterol - Allergie - Intolerantie - Darmproblemen

Diabetes

Er bestaan verschillende soorten diabetes, waarbij diabetes type II de meest voorkomende is. Jammer genoeg blijft het aantal diagnoses met diabetes type II jaarlijks stijgen. Een aantal belangrijke risicofactoren die hier mee aan de basis liggen zijn: een leeftijd boven 40 jaar, overgewicht, verkeerde eetgewoonten, gebrek aan lichaamsbeweging, .... Wat deze metabole ontregeling inhoudt en de preventie (van verdere progressie) en behandeling ervan worden heel duidelijk uitgelegd bij VILLA VITTA.

Omwille van de verhoogde kans op ernstige micro vasculaire en macro vasculaire complicaties (hartproblemen, nierproblemen, blindheid, neuropathie,...) is het zeer belangrijk dat je persoonlijk advies en richtlijnen krijgt om deze aandoening zo goed mogelijk onder controle te houden. Aan de hand van je medische situatie, en persoonlijke voorkeuren stellen we voor jou een gepersonaliseerd “diabetes-dieet” op. Afhankelijk van je dossier kan je van een terugbetaling genieten via trajecten of via de aanvullende verzekering van je mutualiteit. Vraag in ieder geval aan je huisarts om je een doorverwijsbrief mee te geven.

 

Cholesterol

Blijkt uit een bloedonderzoek dat je cholesterolgehalte aan de hoge kant is? Waarom zou je dan onmiddellijk grijpen naar medicatie of speciale margarines en drankjes als het misschien ook zonder kan? Met gezonde voeding alleen kan je al heel wat bereiken. Samen met jou zoeken we naar een dieet dat haalbaar en lekker is, zonder dat je alles wat je gewoon bent van het menu moet schrappen.

Niet enkel de cholesterol zelf en de hoeveelheid vet in de voeding is belangrijk, maar ook de kwaliteit of het soort vet. Vetten van dierlijke afkomst zijn meestal verzadigd (VERzadigd = VERkeerd), met uitzondering van de vetten in vis. Een grote inname van dit soort vetten kan er voor zorgen dat je cholesterolgehalte stijgt. Plantaardige vetten zijn daarentegen meestal onverzadigd (Onverzadigd = Oke) en dragen bij tot het verlagen van het cholesterolgehalte. Enkel kokosvet en palmvet zijn wel verzadigd en dus eerder beperkt te gebruiken als je zacht wil zijn voor je hart en bloedvaten.

Er zitten 2 soorten cholesterol in je bloed, de "slechte" en "goede" cholesterol. De slechte cholesterol wordt LDL- cholesterol genoemd en kan stijgen bij een te grote inname van VERzadigde vetten. De goede cholesterol is de HDL- cholesterol en deze kunnen we doen stijgen door onder andere voldoende te bewegen en meer vezels en onverzadigde vetten te eten.

 

Allergieën, maag- en darmproblemen

Wat eet je dan nog wel? Dat is heel persoonlijk. Sommige mensen hebben een opgeblazen gevoel na consumptie van rauwe groenten, anderen spurten naar het toilet na een vetrijke maaltijd. Een glutengevoelige darm kan soms wel spelt verteren terwijl iemand met glutenintolerantie elke broodkruimel wil vermijden. De aandoening of allergie aan de oorsprong van het probleem wordt grondig uitgespit. Een standaard glutenvrij, licht verteerbaar of maag- en darmvriendelijk dieet opstellen is niet mogelijk, zoiets moet individueel aangepakt worden. Heel belangrijk is wel dat je niet zomaar een reeks voedingsmiddelen uit je voeding gaat schrappen zonder dat dit echt noodzakelijk is, want daardoor krijg je risico op tekorten en dit kan zorgen voor nog meer ongemakken. Het volgen van een dieet is vooral gericht op het verminderen of het uitschakelen van de symptomen of ongemakken.